• Doelpuntenkwartet Kleijn helpt Smitshoek langs FC ’s-Gravenzande

• Smitshoek heeft de winst na drie wedstrijden weer te pakken. Op eigen veld was het Joey Kleijn die Smitshoek met vier treffers op een 4-0 voorsprong bracht. In de slotfase wist Luc Delmee nog de 5-0 te scoren, waarmee Smitshoek een gemakkelijke overwinning boekte op FC ’s-Gravenzande.

Na twee zware 4-0 competitienederlagen tegen Capelle en SC Feyenoord strandde Smitshoek dinsdagavond ook nog na strafschoppen in de KNVB Beker. Alle seinen stonden dus op groen om het tij snel te keren. Met drie doelpuntloze duels op rij zou scoren sowieso een opsteker zijn voor de geplaagde ploeg. Ten opzichte van de wedstrijd tegen SC Feyenoord kon Edwin de Koning gelukkig weer een herkenbaar basiselftal opstellen.

De openingsfase begint voor de thuisclub goed. Na vier minuten krijgt Joey Kleijn al een kans, maar Jurrian Jouvenaar kan namens de Westlanders de bal stoppen. Een minuut later straft Kleijn een cadeautje van de achterhoede van FC ’s-Gravenzande koelbloedig af, 1-0. Aan de andere kant komt de thuisclub goed weg als Frank Broos een kansrijke voorzet net naast kopt. Smitshoek is in de omschakeling gevaarlijk en in een zo’n moment wordt een schot van Kleijn geblokt en schiet Rosario do Almeida in de rebound naast. Hierna pakt FC ’s-Gravenzande het initiatief en staat Smitshoek in de achteruit. De gasten krijgen via opnieuw Frank Broos twee kopkansen, maar eenmaal redt Michael Termijn en de andere poging eindigt gelukkig weer naast het doel. Zeven minuten voor rust etaleert Luigi Bruins zijn uitstekende traptechniek en eindigt een hoekschop voor de voeten van Joey Kleijn die de bal met een halve omhaal binnen knalt, 2-0. In de eindfase van de eerste helft kan scheidsrechter Lodeweegs niets anders dan de rode kaart tonen aan Frank Broos na een veel te harde charge op Smitshoek-aanvoerder Peter Verhoeve.

In de tweede helft laat Smitshoek met een numeriek overtal de Westlanders komen en probeert het op de counter de wedstrijd te beslissen. Nino Urban wordt gelanceerd, maar zijn inzet oog in oog met Jouvenaar gaat net langs de verkeerde kant van de paal. Na twintig minuten spelen in het tweede bedrijf krijgt Kleijn opnieuw de bal op een presenteerblaadje als voormalig Smitshoeker Patrick Fonseca de bal te kort terug kopt op zijn eigen keeper, 3-0. Als klap op de vuurpijl wordt Jelmer van Leeuwen bij het passeren van de doelman ten val gebracht en maakt Kleijn zijn doelpuntenkwartet vanaf de stip compleet, 4-0. Een beter moment voor een publiekswissel is er natuurlijk niet en de man van de dag wordt direct vervangen door Marvin van de Made. Smitshoek wisselt door en FC ’s-Gravenzande zwaait met de witte vlag. Uiteindelijk zet de ingevallen Luc Delmee zich nog op het scorebord door een hoekschop van opnieuw Luigi Bruins achter de keeper te frommelen, 5-0.

Een gemakkelijke overwinning voor Smitshoek die zeker goed zal smaken. Volgende week wacht de streekderby bij Spijkenisse, een ploeg die zeker nog niet uit de degradatiezorgen is. Aftrap in Spijkenisse om 14:30 uur.

Opstelling:
    Michael Termijn, Elson do Rosario Almeida, Peter Verhoeve (70. Yannick Langerhuizen), Jochem v/d Biggelaar (62. Brett Godding), Damian van der Oever; Danilo Alkema, Joost van Eck, Luigi Bruins, Nino Urban (80. Luc Delmee), Joey Kleijn (70. Marvin van de Made), Jelmer van Leeuwen (80. Bobby Vos).

• foto's: John van Neuren