• Voor deze rubriek zappen we even door de Smitshoek familie en het lijkt ons een goed idee om Aad Meijdert eens te vragen hoe hij dit voetbal-loze tijdperk ervaart. De 54-jarige Aad is na 20 jaar Tediro, en 8 jaar DRL sinds zijn verhuizing naar Barendrecht in 2010 een echte Smitshoeker geworden. Niet alleen enthousiast supporter en lid van de Businessclub, maar ook een zeer geliefd scheidsrechter. Iets wat hij vooral doet bij het 3e, het 5e en vooral ook de Veteranen 2 waar Aad min of meer vast onderdeel is van de entourage en hij graag meegeniet van de muziek en samenzang na de wedstrijd.

Als we hem bellen is hij heftig aan het werk, want zijn onderhoudsbedrijf (ALM Bouw en Onderhoud) moet ook in deze tijd gewoon doordraaien. Dus heeft hij effe geen tijd, maar hij belooft na een uurtje terug te bellen. En aangezien Aad een man van zijn woord is zitten we prompt op de afgesproken tijd vol in gesprek.

‘Tjonge jonge, wat is het saai nou’ zegt Aad op de vraag hoe hij de huidige situatie ervaart. ‘Ik mis echt m’n sociale contacten en vaste leuke sportdingetjes. Maandag naar de sportschool, op woensdag tennissen, zaterdag het grootste deel van de dag bij Smitshoek en op zondag vaak naar Feyenoord of een andere betaald voetbalwedstrijd, daar baal ik echt van. Ik mis het hangen op de statafels achter de goal bij het eerste en een lekker biertje bij Perry. Maar ook de festiviteiten en activiteiten van de BC. Het ligt allemaal stil’.

Heb je genoeg werk nu? Dat is natuurlijk ook een relevante vraag voor een nijvere gast als Aad. “Ach, het loopt redelijk hoor’ is het antwoord. ‘Bij de uitbraak van het virus kreeg ik gelijk 4 afzeggingen van klussen. Dat heb ik aardig opgevangen en alles loopt nu weer door. Op het moment ben ik bezig bij Piet Renes en Arjan Sloof. Maar deze crisis heeft wel duidelijk gemaakt dat alles niet vanzelfsprekend is, het leek allemaal lekker op orde maar daar is zomaar als een donderslag bij heldere hemel de klad in gekomen’.

Heb je op andere gebieden last, word je familie een beetje gespaard? Aad: “Dat gaat gelukkig allemaal goed. Maar er zijn wel de afgelopen tijd 2 vakanties van mij in het water gevallen. Ik had op 19 maart met Ben Bijl naar Curaçao willen gaan en in juni met mijn gezin naar Tenerife. Wel gek hoor, ik had met mijn vrouw Petra vorig jaar eindelijk gepland om dit jaar 3x weg te gaan. Dat zit er dus allemaal niet meer in.”

Op de vraag wat hij dan nu wel doet zegt Aad: ‘Ja, ik wandel wat of thuis lekker Netflixen. Ik heb net naar een Spaanse serie zitten kijken, Vis a Vis. Dat gaat over een vrouwengevangenis. Niks vies dus, maar wel mooi gemaakt en boeiend.”

We komen weer terug op Smitshoek en het feit dat Aad ons wereldje nu behoorlijk mist. ‘Ik zie allerlei mensen nu gewoon even niet meer. Wat ik ook enorm jammer vind is het feit dat er nu geen kampioenschap van de Veteranen 2 kan worden gevierd. Dat is toch erg lullig voor die gasten. Vorig jaar beroofd van de titel, dit jaar vanaf het begin van de competitie bovenaan en nou loopt het weer met een sisser af. Terwijl dat echt een topfeest kunnen zijn, want die Vets zijn geweldige gasten en dat had echt spraakmakend geworden. Dat weet ik zeker. En wat ik ook mis is Koningsdag op Smitshoek. Ook elk jaar weer hartstikke leuk met al die kinderspelen en gezelligheid daarna met muziek en bier in de kantine. Ja, daar mist de vereniging heel wat omzet mee”.

De gevoelige snaar die nu blijkbaar geraakt is bij Aad brengt hem ook op de solidariteit die hij beleeft bij onze mooie club. “Weet je wat ik nou gaaf vond”, zegt hij na een korte pauze, “dat mooie gebaar van al die vrijwilligers, scheidsrechters en trainers om hun vergoedingen te laten schieten om de club te helpen. Dat is typisch iets voor Smitshoek. En al die mensen zijn toch superbelangrijk, zonder vrijwilligers zijn we nergens. Ja toch?”.

Zeker Aad, we zijn het helemaal met je eens. Maar heb je nog een slotopmerking of iets wat je de mensen op het hart wil drukken? Aad zegt in eerste instantie dat ie geen idee heeft. Maar dan komt hij snel met wat hij nu echt belangrijk vindt: ‘Ik zou zeggen, blijf allemaal gezond. Want dat is toch het allerbelangrijkste”. Aldus Aad Meijdert, waarschijnlijk de beste scheids van Smitshoek en in ieder geval een hele toffe kerel.

De redactie