• Internationaal succes meiden Smitshoek

• De meiden van Smitshoek zijn 7 juni vertrokken naar het internationale 3-daagse toernooi Girls Cup in Maastricht. Vorig seizoen heeft de MO13-1 ook deelgenomen en zijn we op de 5de plek geëindigd. Dit jaar reizen we af met twee selecties. De MO13-1 en MO15-1.

Het toernooi bestaat al ruim 10 jaar en is inmiddels uitgegroeid naar een groot internationaal toernooi met tegenstanders uit verschillende landen. We spelen tegen Denen, Duitsers, Fransen en Belgen. Voldoende weerstand voor onze meiden dus!

( https://www.girlscupmaastricht.nl/nl

Op zaterdag starten de eerste wedstrijden vroeg en nemen we ook deel aan de penaltycup. Per team kan er 1 speelster door naar de finale later op die dag. Jasmijn van de MO13-1 en Anniek van de MO15-1 behalen die finale. Uiteindelijk wordt Jasmijn de nummer 2 van de penaltycup finale onder 13. MO15-1, Anniek werd halverwege de finale uitgeschakeld.

De voorronde van het toernooi sluiten we op zaterdag af met verlies en winst partijen waardoor we toch hoog eindigen in de poule met beide teams. Dit belooft nog wat voor zondag.

Op zaterdagavond gaan beide teams hun eigen gang en lekker uit eten in het centrum van Maastricht. Omdat het toernooi twee nachten heeft zal er ook een slaapplek nodig zijn. Alle deelnemende teams worden ondergebracht in een scholencomplex in de omgeving van Cadier en Keer. De meiden hebben per team een eigen lokaal. Voor de leiders/hulpmoeders is de mogelijkheid om in een sportzaal te slapen maar we vinden het wel zo fijn om wat dichter bij de meiden te zijn en besluiten om het kamp op te zetten in het trappenhuis van het gebouw. Een korte samenvatting: De avonden zijn lang de nachten steeds korter en de wekkers gaan best vroeg. Rond 06.30 uur worden de meiden wakker gemaakt met het liedje "goeiemorge zonneschijn" van de Wannebiezz.

Op zondag starten we nog in een poule wedstrijd voor beide teams en die winnen we met volle overtuiging. We belanden met beide teams in de kruisfinales. Nu gaat het spannend worden. De halve finale winnen we overtuigend met 6-0 en de meiden MO13-1 van Smitshoek staan in de finale!! De meiden MO15-1 worden nog geïnterviewd door een tv ploeg na het behalen van de kruisfinales met een penalty reeks en hun kennis wordt inhoudelijk getoetst over de oranje leeuwinnen. Na wat sterke tegenstand speelt de MO15-1 voor een 3de of 4de plek. Wat een topprestatie van beide teams.

De finale voor MO13-1 begint vervelend. Een fel duel eindigt met een zware blessure voor Noemi en drie speelsters op de grond maar de scheids fluit niet en laat doorspelen. De Denen scoren direct de 0-1. Helaas gaat Noemi per brancard van het veld af. Dit was niet de finale zoals we hadden gehoopt. We verliezen de finale van een top 4 club onder 13 uit Denemarken maar wij zijn wel de nummer 2 van het toernooi geworden! Een topprestatie en weer een grote beker voor in de nieuwe meiden/vrouwen-prijzenkast in de kantine.

De MO15-1 speelt later op de dag tegen een sterk Duitsland en pakken uiteindelijk de 4de plek van de totaal 19 deelnemende teams. Zeker iets om trots op te zijn!!

We sluiten de dag af met de respect ceremonie en de meiden worden gehuldigd met hun eigen liedje:  "de meiden van Smitshoek".   (Bedankt Ad)

Speciale dank gaat uit voor alle meegereisde supporters, bestuur Smitshoek en alle betrokken sponsors.

Na een lang intensief weekend neem ik nu toch echt afscheid van u als trouwe lezer. Ik heb vele verslagen geschreven en kijk terug op een fantastisch seizoen. De meiden van Smitshoek hebben vele prijzen binnengehaald en met respect bedank ik alle meiden, trainers en betrokkenen voor hun bijdrage en inzet. Succes alvast voor het volgende seizoen. En wie weet sta ik weer lang de lijn.

Fijne zomer!

Langs de lijn,