• Kevin Blom geeft inleiding aan stagiaires en scheidsrechters

• Afgelopen woensdag 29 maart vond in de locatie Topsporthal een bijeenkomst plaats voor studenten van de Albeda opleiding Sport en Bewegen die dit jaar stage lopen bij Smitshoek. De groep was aangevuld met enkele belangstellenden van onze scheidsrechtergroep. Daarbij werd o.a. aandacht besteed aan ‘lastige situaties tijdens en rond wedstrijden’.

Allereerst werd onder leiding van Ad Kooimans en bijgestaan door Leo Tol, Peter Siemann en Hanneke Smit ingegaan op het functioneren van de stagiaires. Meer dan vorig jaar, toen voor de eerste keer in zee werd gegaan met de opleiding van het Albeda en plaatsing van stagiaires op grote schaal, is iedereen zeer tevreden over de gang van zaken. De studenten van het Albeda leveren een duidelijke meerwaarde voor ons door hun inzet. De opleiding is ook blij met de mogelijkheden die Smitshoek biedt en de studenten zelf vinden dat ze veel leren bij onze club. De afspraak is ook dat zij naast ondersteuning bij trainingen (vooral bij de jeugd) diverse extra taken vervullen. Waaronder fungeren als scheidsrechters en begeleiders bij het grote scholentoernooi dat in april bij Smitshoek plaatsvindt (met ca 800 deelnemende kinderen). Leo Tol gaat dankbaar gebruik maken van deze groep.

Voorts werd ingegaan op allerlei incidenten waarmee we binnen Smitshoek en bij wedstrijden te maken hebben. Veel van de stagiaires kwamen met voorbeelden, waarbij het vaak ouders van spelertjes zijn die over de schreef gaan. We gaan ons als club de komende tijd opnieuw beraden hoe we dat kunnen beteugelen. Daarover binnenkort meer.

Het onderwerp sloot goed aan op de inleiding van Kevin Blom, die aan de hand van beeldmateriaal en ervaringen in de Eredivisie en Internationale wedstrijden cases voorlegde aan de deelnemersgroep. Met het tonen van een gele- of rode kaart kon iedereen laten zien of het hier schijnbare of echte overtredingen betrof. Wat leuke discussies opleverde. Ook als leider of scheidsrechter in het amateurvoetbel is het zaak om niet al te snel te oordelen maar goed te analyseren wat er in een bepaalde situatie speelt. Maar het is duidelijk dat het, zelfs in het topvoetbal met professionele arbiters en assistenten, beeldmateriaal en Var, soms heel moeilijk is om de juiste beslissingen te maken. Zelfs herhalingen van videobeelden geven niet altijd uitsluitsel. Dat is natuurlijk mooi voer voor ellenlange discussies over de vraag of bijvoorbeeld een rode kaart voor een speler terecht was.

Het was grappig dat de aanwezige Feyenoord supporters – logischerwijs bijna iedereen in de groep- met voorbeelden kwamen van beslissingen van scheidsrechters, ook van Kevin, die Feyenoord zouden hebben benadeeld. Wat enkelen ook ertoe brachten om Kevin Blom te vragen naar zijn eigen voorkeur qua voetbalclubs.

‘Ik zal je eerlijk zeggen dat ik in mijn jeugd met mijn vader vaak naar Feyenoord ben geweest. Maar als scheidsrechter leer je om eventuele voorkeur voor clubs van je af te zetten. Het gaat om de wedstrijd en om die op een zo objectief mogelijk en juiste wijze te laten verlopen”, aldus Kevin.

Het is volgens Kevin belangrijk om je zowel als leider en als scheidsrechter goed voor te bereiden op wedstrijden. Zo blijken de mensen van beide verenigingen die tegen elkaar spelen in Nederland – volgens Kevin Blom uniek in de wereld – kort voor de wedstrijd nog even elkaar te spreken. Dat is iets dat zeker bijdraagt aan het onderlinge respect en de verhoudingen. Als scheidsrechter bij jeugdwedstrijden zou je er soms goed aan doen om tevoren even kort de teams (en ingeval van jeugdteams ook ouders) duidelijk te maken wat er van hen wordt verwacht en wat ze vooral niet moeten doen. Dat werd beaamd op basis van positieve ervaringen uit de Smitshoek praktijk van enkele aanwezige scheidsrechters.

Het was al met al een heel goede en leerzame bijeenkomst waaruit zeker nuttige lessen kunnen worden getrokken. Zoals gezegd binnenkort nadere informatie over de wijze waarop we proberen binnen Smitshoek op ongewenst gedrag in te spelen.

Met dank aan het Albeda en Kevin Blom.