• Prachtig afscheid voor Theo de Jong

• Terwijl Smitshoek 1 zich in Katwijk bij FC Rijnvolgels aan het opladen was om de laatste nodige punten te pakken voor het behoud in de hoofdklasse vond bij Smitshoek een ander enerverend gebeuren plaats. Het afscheid van Theo de Jong als actief voetballer bij onze prachtige club. Een man die ruim 47 jaar bij Smitshoek actief is als speler, vrijwilliger, sponsor, trainer van de ongeselecteerden en wat al niet meer.

Het was tevens de laatste competitiewedstrijd van het team van Theo, Veteranen 2 met als tegenstander SDV uit Kralingen. Hoewel de wedstrijd echt niet van belang was, want voor Smitshoek was het kampioenschap helaas niet meer haalbaar en SDV staat al tijden onderaan, werd het toch een serieus potje voetbal. Want op een veld willen Vets nou eenmaal altijd winnen. En hoewel de tegenstander zich gezien alle festiviteiten rond de wedstrijd, heel coöperatief opstelde was het ook een echte wedstrijd - op voor deze gelegenheid veld 1 - die uiteindelijk door Smitshoek met 5-1 overtuigend werd gewonnen. Toch was het vooral de wedstrijd van Theo de Jong en dat was hem absoluut gegund. Vele vrienden, oud teamgenoten en familieleden hadden de moeite genomen om plaats te nemen op de tribune. Van oud Smitshoekers tot de ouders van Theo (beiden 89 jaar), vrouw Hannie die ook vele jaren vrijwilligerswerk voor Smitshoek heeft gedaan, ze waren er allemaal. Zelfs de weergoden hadden hun best gedaan om er een prachtige dag van te maken want het was fantastisch weer.

Na afloop van de niet bijster spannende ontmoeting met de Kralingers (rust 2-0, eind 5-1) met een Theo die als vanouds geregeld vanuit de defensie op rechts opstoomde naar de achterlijn van de tegenstander om zijn befaamde voorzetten los te laten op zijn spitsen werd het een emotioneel afscheid. Dat bijna indrukwekkender was dan dat van Van Persie in de Kuip vorige week. Een ontroerde Theo werd door een erehaag geleid en overladen met complimenten. Een kleine voorbereidingsgroep (Paul Nootenboom, Ad Kooimans en oud Smitshoeker Paul van Loo en Rien vd Wind), had voor deze middag een mooi programma voorbereid met daarin

Een prachtige speech van Captain Dick Nootenboom die een door Mideko geregeld shirt in een fraaie lijst overhandigde aan Theo. Uiteraard een shirt met de handtekeningen van alle Vets;

• Ontvangst in het jeugdhonk met drank, hapjes en een buffet dat aan Theo door het bestuur werd aangeboden;
    • Lovende woorden van oud Smitshoek coryfee Paul van Loo Sr, oud teammaat van Theo die ook de nodige hilarische anekdotes uit het verleden naar boven haalde en die ook een mooi cadeau namens de aanwezigen aan Theo en zijn vrouw Hannie kon overhandigen;
    • Een kort optreden van de Belgische schrijver Herman Brusselmans voor een de literaire noot tijdens de maaltijd. Waarbij een Theo ook nog eens een fraaie bokaal en een boek over Robin van Persie werd uitgereikt.

Het was een middag met voetbal, muziek, een lach en zeker ook een traan. Want het was duidelijk dat Theo behoorlijk onder indruk was van alles en dat bleek ook wel tijdens zijn dankwoord. Smitshoek heeft op een zeer waardige wijze formeel afscheid genomen van een voetballer die zich altijd heeft onderscheiden door betrouwbaarheid, nooit een wedstrijd of training gemist, altijd beschikbaar als steun en toeverlaat, correctheid en vasthoudend- en vastberadenheid. Natuurlijk zal Theo ook in de komende tijd op allerlei manieren aan Smitshoek verbonden blijven. Toch kunnen we dit zien als een afsluiting van een prachtige tijd van een man die het verdient om nog meer door de VV Smitshoek in het zonnetje te worden gezet. Dat zal zeker op afzienbare termijn zijn beslag krijgen. Maar deze zaterdag was er een om nooit te vergeten. Theo, bedankt voor je ongeëvenaarde inzet in al die jaren.

Smitshoek Bovenaan, dat is waar wij voor gaan.

AK, mei 2019