• Smitshoek als enige nog ongeslagen in Hoofdklasse A

• Ook na de 5e competitiewedstrijd van dit seizoen is Smitshoek nog ongeslagen. Vandaag, 28 september 2019, stond de uitwedstrijd tegen Achilles ’29 op het programma. Een uitwedstrijd in het verre Groesbeek, omgeven met onzekerheid over alle verhalen die over het voortbestaan van Achilles ’29 in de pers waren verschenen voorafgaand aan het duel. Maar daar was op sportpark De Heikant niets van te merken. Een groep zeer enthousiaste en gemotiveerde mensen die er alles aan doen om het voortbestaan van Achilles ’29 te waarborgen. Ook de technische staf en de selectie lieten in niets merken dat de motivatie ontbrak. Dus werd het gelukkig toch nog een echte wedstrijd, waarbij Smitshoek uiteindelijk duidelijk de betere bleek te zijn. Het risico van onderschatting was zeker aanwezig. Achilles ’29 had nog geen enkel punt en vorige week zelfs met 7-0 verloren.

Hoewel Achilles ’29 een aantal mogelijkheden kreeg, vooral via wat rommelige situaties voor de goal van Smitshoek, hoefde keeper Stef Doedée geen enkele keer echt in actie te komen. Het moet gezegd dat Achilles ’29 twee keer prima en scherp uit de kleedkamer kwam, waardoor ze in die fasen wat meer balbezit hadden. Maar verder dan de 16-meter kwam men niet echt. Ruim een uur was Smitshoek de bovenliggende partij, met name ook doordat er steeds een vrije man aanspeelbaar was op het middenveld. Op die manier kon goed aansluiting gevonden worden met de 3-mans aanval en werden veel kansen gecreëerd. Dat begon al in de eerste minuut toen een scherpe voorzet van Juriën Reineta strak langs het doel maar net werd gemist door Bart Deprez en Ray Kroon.

Bart Deprez was overigens weer goed op dreef vandaag. Hij scoorde 3 goals en het waren allemaal schoonheden. De 0-1 door een hele goede, snelle combinatie met Leroy Resodihardjo, de 0-2 uit een vergelijkbare situatie, nu na een mooi uitgevoerd ‘driehoekje’ in het 16-meter gebied. En de mooiste was misschien wel de 0-4 vlak voor tijd. Een verre voorzet van Juriën Reineta, fantastische aanname van Bart en een lob over de, overigens wat onzeker ogende, keeper van Achilles ’29. Enige smet was misschien het missen van een penalty (via de onderkant van de lat) door Bart bij een 0-2 stand.

Een ‘slechts’ 0-2 achterstand bij rust gaf de Groesbekers nog wel de hoop iets aan die stand te kunnen doen. Zo kwam men ook de kleedkamer uit. Iets feller dan Smitshoek, die eigenlijk vanaf dat moment iets te zakelijk speelden. Dylan Rovroy, centrale verdediger van Achilles ’29, schoof wat verder naar voren in een poging overwicht op het middenveld te creëren. Na een kwartier in de 2e helft was de pijp bij Achilles ’29 leeg. Zeker na de 0-3 door Juriën Reineta, die een penalty onberispelijk inschoot. De tweede helft verliep verder wat gezapig, niet heel spannend. En de al eerder genoemde 0-4 van Bart Deprez zorgde voor de eindstand, hoewel er nog wel wat mogelijkheden waren om de score verder op te voeren.

Al met al een goede uitslag en een prima 5e plek op de ranglijst op dit moment.

De goed leidende scheidsrechter Timmer gaf 3 maal geel aan Achilles ’29, o.a. voor regelmatig commentaar op de leiding.

Opstelling Smitshoek:

Stef Doedée, Darlison Gerardus, Rutger van der Kleij, Vincent Verbond, Haibe Abdi, Ryan van Dijk, Leroy Resodihardjo (80’ Yassin Ballah), Stefano Goncalves (67’ Damian van den Oever), Ray Kroon (72’ Alex Rekondie), Bart Deprez, Juriën Reineta.

• foto's: John van Neuren