• Smitshoek houdt supporters weer in spanning

• Recent versloeg Smitshoek in een wedstrijd voor de districtsbeker Spijkenisse door een doelpunt in de extra tijd van die wedstrijd. De einduitslag werd zodoende 4-3. Afgelopen zaterdag wederom tegen Spijkenisse was het scenario niet veel anders. In een geen goede, maar wel vermakelijke wedstrijd was het Marvin v.d. Made die in de 93e minuut de score op 3-2 bracht. Grote teleurstelling bij Spijkenisse, grote euforie bij de thuisclub Smitshoek. Trainer Edwin de Koning van Smitshoek was na de wedstrijd zo eerlijk om aan te geven dat de gelukkigste had gewonnen. Met een gelijkspel had hij ook kunnen leven. Dat gold ook zeker voor Davey v Velzen, de assistent-trainer van Peter Wubben die de eindverantwoording had gekregen over deze wedstrijd en dus ook zijn verhaal mocht doen in de Business ruimte van Smitshoek.

Smitshoek begon de wedstrijd met Jochem v.d. Biggelaar, terugkomend van een blessure op de bank. Smitshoek, spelend in het tenue met daarop de sponsornamen van AWL Moerdijk en Z-Press, moest in de beginfase het initiatief aan Spijkenisse laten. De gasten begonnen zeer aanvallend, speelden achter 1 op 1, zodat het middagveld en voorhoede goed bezet waren. Het bracht Spijkenisse al vroeg in de wedstrijd op voorsprong. Door een verkeerde passing achterin van aanvoerder Peter Verhoeve werd de bal onderschept door Bradley Tuinfort spits van Spijkenisse. Hij ging alleen af op keeper Michael Termijn en scoorde het eerste doelpunt van de wedstrijd, 0-1.

De wedstrijd kwam na een kwartier wat meer in evenwicht. Beide ploegen kregen hun kansen, maar de supporters van Smitshoek moesten tot minuut 18 wachten om Peter Verhoeve zijn fout te zien goedmaken. Hij kopte een cornerbal in tweede instantie achter de keeper van de tegenpartij en bracht zodoende de 1-1 op het scorebord.

Op een mooi moment, zo net voor de rust bracht Danilo Alkema de score op 2-1. Het werd echter niet de ruststand daar de af en toe niet geheel consequent fluitende scheidsrechter Stefan van Egmond de bal op de stip lag na geconstateerd te hebben dat Ryan Koolwijk op de rand van het strafschopgebied zijn tegenstander had vastgehouden. Jawad Bellahsan van Spijkenisse wist wel raad met dit buitenkansje en schot de penalty onberispelijk in. Ruststand 2-2.

In de 2e helft ging Smitshoek vol voor de winst. Spijkenisse reageerde door met 4 man achterin te gaan spelen. Smitshoek kreeg haar kansen om op voorsprong te komen, maar ook Spijkenisse liet zich niet onbetuigd. Een aantal malen geholpen door slordig voetbal van Smithsoek. Trainer Edwin de Koning besloot rond de 65e minuut Luigi Bruins te wisselen voor Jelmer v Leeuwen. In de 83e minuut kwam Luc Delmee de voorhoede versterken. Hij verving de moegestreden Nino Urban. Het feit dat Smitshoek vol voor de winst ging had tot resultaat dat Spijkenisse voorin veel ruimte kreeg. Jawad Bellahsan had in deze eindfase van de wedstrijd nog wel de beste kans om Spijkenisse op voorsprong te brengen. Hij ging alleen op keeper Michael Termijn af, maar kon hem echter niet goed omspelen. Aan de andere kant was Peter Verhoeve dicht bij zijn 2e doelpunt deze middag. Zijn kopbal ging echter via de lat over het doel van Spijkenisse.

Net voor het einde van de wedstrijd moest de aanvoerder van Smitshoek geblesseerd het veld verlaten. Hij werd vervangen door Damian v.d. Oever. Waar alle toeschouwers gingen denken aan een uiteindelijk gelijkspel, was het de goed spelende Marvin v.d. Made die in de 93e minuut de thuisploeg toch op 3-2 bracht. Een ontlading van blijdschap bij zowel spelers, staf als supporters van de thuisclub, grote teleurstelling bij de gasten. Smitshoek flikte het weer om in de extra tijd Spijkenisse met nulpunten naar huis te sturen. Op de ranglijst staat na deze wedstrijd Smitshoek op een hele mooie 4e plaatst. De volgende wedstrijd is a.s. zaterdag, uit tegen WNC uit Waardenburg.

• foto's: John van Neuren