• Smitshoek in kansenregen voorbij DUNO D

• Smitshoek heeft afgelopen zaterdag haar eerste thuiszege geboekt. Tegen DUNO D uit Doorwerth werd met 3-0 gewonnen. In de eerste helft nam de thuisploeg al de nodige afstand door doelpunten van Luigi Bruins en Joey Kleijn. In de tweede helft was het uiteindelijk Guyon Fernandez die vlak voor het sluiten van de markt de zege in veilige haven bracht.

Voor Smitshoek is het eigenlijk al een wedstrijd om de waarheid. Na de hoopgevende seizoenopener tegen Achilles Veen werd er tweemaal teleurstellend verloren en om de aansluiting te houden, moet er simpelweg gewonnen worden. De openingsfase wordt gedicteerd door de Gelderlanders zonder dat de ploeg echt gevaarlijk wordt. Na het kwartier komt het eerste gevaar van de thuisploeg als Ray Kroon op doel schiet en keeper Ter Mate gedwongen wordt te pareren. Drie minuten later is het wel raak. Luigi Bruins wordt na een slalom op de rand van de zestien gevloerd, krijgt een vrije trap en schiet deze vanuit een moeilijke positie in de korte hoek, 1-0. Een voorbeeld dat een doelpunt maken in zo’n fase het beste medicijn is, want Smitshoek krijgt na het doelpunt meer grip op de wedstrijd. Waar DUNO D zich met leuk positiespel op de helft van Smitshoek speelt, geeft de verdediging van de oranjezwarten geen krimp. Een hoekschop aan de andere kant van Bruins vindt het hoofd van Kleijn, maar zijn kopbal toucheert de lat en gaat over. Even later is het wel raak. Smitshoek verovert de bal en Kroon heeft oog voor de diepgaande Kleijn. Hij creëert in de één-tegen-één een gaatje en knalt de bal hard en laag van een meter of twintig tegen het net, 2-0. DUNO D gooit er tegen de rust nog een offensief tegenaan, maar de Smitshoekse defensie blijkt een niet te nemen vesting.

Na rust gaan de gasten logischerwijs op zoek naar de aansluitingstreffer en komt er voor Smitshoek ruimte. Rechtsback Elson Rosario Almeida stoomt op over de rechterflank richting het doel, maar keeper Ten Mate wint dit één-op-één duel. De daaropvolgende hoekschop wordt door Emilio Samsey op doel gekopt, maar Ten Hartog haalt voor DUNO D de bal van de lijn. Minuten later is het opnieuw Kroon die Kleijn voor de keeper zet, maar zijn kogelharde inzet spat via de onderkant van de lat en de grond uit het doel. In de daaropvolgende counter is het Nino Urban die na een fraaie schijnbeweging de buitenkant van de paal raakt. Na weer een uitstoot vergeet Ray Kroon zijn harde werken te belonen en de bevrijdende derde treffer te maken. Na een uur spelen is het de ingevallen Fernandez die voor de keeper komt, maar zijn inzet wordt ook gestopt. Waar de aanvallers het laatste zetje vergeten te geven, is het de achterhoede die indruk maakt. Centrale verdedigers Van Dijk en Samsey organiseren, de backs Van den Oever en Rosario Almeida winnen hun duels en in samenwerking met de middenvelders wordt de bal elke keer teruggewonnen. Na weer een balverovering is het Perry van Eijken die Ray Kroon lanceert, maar zijn schot wordt weer gepareerd. DUNO D blijft het proberen, maar tweehoog over het doel geschoten pogingen, vertellen het verhaal van hun aanvalsspel op deze middag. Uiteindelijk wordt in de slotfase een bal door Smitshoek weggewerkt, wint Fernandez het duel op de middenstip en krijgt daarmee een vijftigmeterlange rode loper richting het doel. Opluchting alom op en langs de lijn als de bal tegen het net aanvliegt, 3-0. Niet vlak daarna fluit de goed leidende scheidsrechter Jobse voor het laatst en stapt Smitshoek als winnaar van het veld.

Na vier wedstrijden staat Smitshoek met zes punten keurig in de middenmoot. Volgende week wacht de mooie clash met het altijd sterke SC Feyenoord, de huidige nummer vier met zeven punten. Let op de aanvangstijd: het duel start vooralsnog om 12:00 uur!

Opstelling:

Michael Fabrie, Elson Rosario Almeida, Ryan van Dijk, Emilio Samsey, Damian v/d Oever; Perry van Eijken, Luigi Bruins, Hermon Telkeab; Nino Urban (64. Sean Verburg), Joey Kleijn (60. Guyon Fernandez), Ray Kroon (82. Tom Brugman)

• foto's: John van Neuren