• Smitshoek na 4 minuten kansloos bij Feyenoord

• Op een door coronamaatregelen bijna spookachtig Varkenoord, met een enkel bestuurslid op de lege tribunes en wat opgeschoten jeugd net buiten het complex, was Smitshoek zaterdagmiddag al na vier minuten kansloos op bezoek bij SC Feyenoord. Vincent Verbond kreeg al snel een rode kaart en daardoor was Smitshoek geen partij voor Feyenoord: 5-0.

Een vroeg moment van onoplettendheid werd de ploeg van Edwin de Koning fataal. Vincent Verbond, samen met Gilberto Da Silva centraal achterin omdat Leroy Resodihardjo vanwege een blessure niet kon spelen, lette even niet op. Verbond liet Feyenoorder Fanny Waandels bij zich weglopen. Omdat scheidsrechter Richard Groenenwegen in hem een doorgebroken speler zag bleef ervoor Verbond niet anders over dan de rode kaart. Beter had de verdediger Waandels kunnen laten lopen, want die had nog een aardige weg richting doelman Stef Doedee te gaan.

Het gretige Feyenoord van oud-Smitshoek-trainer Raymond Frehe, probeerde de meerderheid op het veld snel in een voorsprong om te zetten. Het duurde nog geen tien minuten voordat de thuisclub met een droge knal van Killian Berkhout de score opende: 1-0. Nadat Jeffrey Duijnstee voor de Rotterdammers op de paal had gekopt en Khalid Rahli oog in oog met Stef Doedee een enorme kans had gemist, was Fanny Waandels wel succesvol. Hij sprong veel hoger dan Smitshoek-verdediger Yassine Belghar en kopte in de 27ste minuut de 2-0 binnen.

Waandels was een minuut later ook bij de 3-0 betrokken. Deze keer werd de aanvaller in de zestien onderuit gehaald door Jochem van den Biggelaar, die na de rode kaart centraal achterin moest spelen. Sandin Avdic gaf Smitshoek-doelman Doedee vanaf elf meter geen enkele kans: 3-0

In de tweede helft kwam Smitshoek ondanks de numerieke minderheid wat meer aan voetballen toe. Dit leidde niet tot kansen, daarvoor was de Rotterdamse verdediging toch te sterk. Jordy van Dam stichtte eenmaal wat gevaar uit een directe vrije trap, maar daar bleef het bij. Feyenoord leek de wedstrijd met een 3-0 voorsprong uit te spelen, maar in de slotfase kwamen er toch nog twee treffers bij. In de 83ste minuut van Jeffrey Duijnstee (kopbal uit corner) en in de laatste minuut van Rowendly Martin: 5-0.

Door de overwinning klom Feyenoord met elf punten uit vijf wedstrijden naar een derde plaats. Smitshoek is in de hoofdklasse A terug te vinden op de twaalfde plek met drie punten uit vijf duels. De komende weken treft de ploeg van trainer Edwin de Koning achtereenvolgens Spijkenisse, Achilles’29 en Rijsoord. Tegenstanders tegen wie Smitshoek ongetwijfeld meer kans heeft.

Opstellingen:
    SC Feyenoord: Van Splunter; Dobber, Tieleman, Avdic, Patijn (69. Martijn); Rahli (63.Akanioui), Berkhout, Jones; Waandels, Duijnstee, Obiku (69. Van Eijck)

Smitshoek: Doedee; Darlison, Verbond, Da Silva, Belghar; Van Dam, Kleijn, Van den Biggelaar, Van den Oever; Fernandez, Verburg (73. Nooitmeer).
    Rode kaart: Vincent Verbond.

Gele kaarten: Matthew Jones (Feyenoord) en Jordey van Dam (Smitshoek).

• foto's: John van Neuren