• Smitshoek na winst stevig in de middenmoot

• Door een 0-2 overwinning uit bij FC ’s-Gravenzande stijgt Smitshoek naar de 7e plaats in de Hoofdklasse A.

Na het letterlijk kansloze verlies van vorige week was vooraf de vraag hoe gaat Smitshoek zich herstellen ?

Trainer Richard Middelkoop had een aantal aanpassingen gemaakt in de opstelling en begon met:

Doedée; Drakpe; van der Kleij; Resodihardjo; Verbond; van den Biggelaar; van den Oever; Reineta; de Neijs; Kleijn; Deprez.

In het begin van de wedstrijd probeerden beide ploegen de aanval te zoeken.

’s-Gravenzande is fanatieker in de duels en krijgt daardoor steeds meer balbezit. Smitshoek probeert wel de aanval te zoeken maar kan de bal voorin niet lang genoeg vasthouden en op het middenveld heerst de thuisploeg, het drukt Smitshoek ook steeds verder de verdediging in.

Zo rond het half uur piept en kraakt Smitshoek aan alle kanten, het is wachten op de goal van ’s-Gravenzande. Die komt echter niet, de Smitshoek verdediging onder leiding van Leroy Resodihardjo houdt stand. ’s-Gravenzande is niet meer de doelpuntenmachine van voorheen met Broos/Westhoff/Triep.

In de 45e minuut wordt Bart Deprez over links diep gestuurd, hij kapt de bal naar zijn rechter en geeft hoog voor richting de 2e paal naar Reineta. Keeper Jouvenaar maakt met zijn eerste actie van de wedstrijd echter een foutje want in plaats van simpel weg te tikken slaat hij de bal zo voor de voeten van Joey Kleijn. Dit buitenkansje zo pal voor rust wordt verzilverd en we gaan tegen de verhouding in met 0-1 rusten. Hoe luidt die oude voetbalwet ook al weer ?

In de 2e helft een heel ander beeld, het is Smitshoek dat vanaf de aftrap het heft in handen neemt. ’s-Gravenzande probeert het nog wel maar lijkt toch aangeslagen en wordt ook nooit meer echt gevaarlijk.

Op het middenveld komt steeds meer ruimte en nu zijn ook de kansen voor Smitshoek.

Een prima actie van Reineta komt tot op de achterlijn, er stonden drie Smitshoekers klaar om af te ronden maar helaas wordt de voorzet door de verdediging onderschept.

Rond het uur krijgt Joey Kleijn de bal op 25 meter van de goal, hij begint aan een solo tussen vier man in, die kunnen hem niet stoppen. Op de rand zestien haalt hij met buitenkant voet uit, dit keer is Jouvenaar echt kansloos; 0-2.

Na die treffer wisselt ’s-Gravenzande nog een verdediger voor een aanvaller, maar het lijkt eerder 0-3 dan 1-2 te worden, hoewel er tien minuten voor tijd nog wel een goed optreden van Doedée nodig is.

Na afloop benoemt de speaker nog iemand tot “Man of the Match”, de Smitshoek fans schreeuwen echter de juiste naam in koor: Joey Kleijn.

• foto's: John van Neuren