• Smitshoek onderuit tegen ARC

• Eindelijk was het zover, na maanden weer eens een echte competitiewedstrijd op het hoofdveld van VV Smitshoek aan de Smitshoekse Baan. Ondanks de zware Covid-maatregelen waren er toch zo’n 150 supporters op deze eerste thuiswedstrijd afgekomen. Smitshoek mocht in de shirts van A&M Recycling, Jordex en Universal aantreden tegen ARC uit Alphen a/d Rijn. Ook ARC had haar eerste competitieduel gewonnen, zodat beide teams met 3 punten startten aan de wedstrijd.

Na een gelijk opgaand begin, kon Smitshoek een aantal keren goed uitvallen, maar door onzuiverheid in de voorzetten kon Guyon Fernandez niet worden bereikt. Daarna pakte ARC het initiatief en ontstonden er kansen voor de Alphenaren. Bij balbezit schakelde de ploeg van Mark Evers sneller om dan Smitshoek en stoomden ook de backs vaak op. Dit gebeurde ook in de 17e minuut. De linksback van ARC, Youri Duisterhof werd in het strafschopgebied licht getoucheerd door Darlison Gerardus en ging gretig naar de grond. De scheidsrechter had niet hoeven te fluiten, maar bestrafte het lichte vergrijp van Gerardus toch met een strafschop, die door Tren Drexhage werd benut 0-1. ARC ging op zoek naar een tweede treffer, er was bij Smitshoek veel ruimte tussen de linies, zodat het fysiek sterke ARC gemakkelijk kon combineren. Smitshoek mocht met Joey Kleijn, Guyon Fernandez en Ray Kroon nog een aantal keren uitvallen, maar het net werd niet gevonden, zodat er met een 0-1 stand gerust kon worden.

Edwin de Koning ging op zoek naar meer creativiteit op het middenveld en liet Jordey van Dam invallen voor Darlison Gerardus. Dit leek goed uit te pakken, een slimme vrije schop van van Dam werd door Joey Kleijn net niet verlengd tot een doelpunt. Het plan van De Koning viel al snel in duigen door een spierblessure van Jordey van Dam. Brandon Nooitmeer kwam in de ploeg en Smitshoek bleef op zoek naar de aansluitingstreffer. Hierdoor was Smitshoek ook kwetsbaar en ontstond er veel ruimte voor ARC om aan te vallen. In de 64e minuut gooide ARC de wedstrijd in het slot, Tren Drexhage kopte een voorzet voor de voeten van Luuk Samson die Stef Doedee kansloos liet 0-2. Smitshoek probeerde het nog, maar de fysiek sterke achterhoede van ARC gaf geen krimp. In de 80e minuut counterde invaller Joshua Kassels ARC nog naar de 0-3.

Aanstaande zaterdag mag Smitshoek op bezoek bij Rijnvogels te Katwijk. Deze ploeg wist al tweemaal te winnen, zodat Smitshoek een zware middag wacht. Er wordt om 14.30 uur afgetrapt aan de 1e Mientlaan te Katwijk.

• foto's: John van Neuren