• Smitshoek pakt een verdiend punt in Gouda

• Op het kunstgras van Jodan Boys speelde Smitshoek zaterdag de altijd lastige uitwedstrijd in Gouda. Afgelopen seizoenen liep de ploeg van Richard Middelkoop regelmatig tegen averij op.

Smitshoek ging, in tenues van Mideko en Vertom, het veld op met een aangepaste opstelling. Bart Deprez mocht zwervend rondom Joey Klein spelen, maar ze werden niet door echte buitenspelers ondersteund. Hierdoor was het lastig om vloeiende aanvallen op te zetten. Toch wist Smitshoek de eerste kans van de wedstrijd te creëren. Na ruim een kwartier werd een vrije trap van Vincent Verbond naast getik door keeper Rondeltap. Dit was vrijwel het enige wapenfeit van Smitshoek in de eerste helft. Jodan Boys kreeg nog wel een paar kansen, maar het lukte niet om de goed keepende Ruben Roodnat te passeren, waardoor we aan de thee gingen met 0-0 op het bord.

Na rust ging het tempo van de wedstrijd omhoog. Beide ploegen wilden niet verliezen, maar Jodan Boys liet dit in eerste instantie het meeste merken. Er was echter een fout van Smitshoek voor nodig om de score open te breken. Achterin werd de bal knullig verloren, waardoor Tygo de Berg in stelling gebracht kon worden om de 1-0 achter Roodnat te schieten. Voor Smitshoek was dit het sein om wat meer naar voren te gaan voetballen en meer druk te zetten. Nadat Alex Rekondie in het veld kwam voor Noah de Nijs kreeg Smitshoek wat meer aanvallende power. Niet dat dit direct tot kansen leidde, maar het Smitshoek kreeg een duidelijk veldoverwicht. Met nog 20 minuten te spelen bracht Middelkoop een extra aanvaller voor een verdediger. Brayton Biekman kwam voor Darlison Gerardus. Dit leverde wel direct kansen op via Joey Klein, maar nog geen goals. Als laatste wissel werd Damian van den Oever vervangen door Stefano Goncalves. Uiteindelijk was het een splijtende pass van Vincent Verbond die Alex Rekondie in het strafschopgebied vond. Hij kon de bal op het hoofd van de inlopende Joey Klein leggen die de verdiende 1-1 binnenkopte. Smitshoek ging verder op zoek naar de overwinning. Een vrije trap van Alex Rekondie kwam nog dichtbij. Aan de andere kant kregen de bezoekers tot 2 keer toe nog de mogelijkheid om de wedstrijd te beslissen. Tygo de Berg was echter niet scherp genoeg om de Ruben Roodnat te passeren. De wedstrijd eindigde daardoor in een verdiend gelijkspel.

Smitshoek staat op een gedeelde 5e plaats met 30 punten met 2 andere ploegen. Op 29 februari speelt Smitshoek de volgende wedstrijd tegen ARC op Sportpark Smitshoek. Er wordt dan om 14.30uur afgetrapt.

• foto's: John van Neuren