• Smitshoek pakt overwinning in Spijkenisse

• In een kletsnat voetbalgevecht op een zwaar veld, was Smitshoek veel beter in het afmaken van de kansen en lieten de oranje-zwarten een verdiende 0-3 overwinning noteren.

In de 9e speelronde weer zo’n echte derby in de Hoofdklasse A tussen Spijkenisse en Smitshoek. Spijkenisse kent een slechte start van de competitie, de ploeg staat op een teleurstellende degradatie plek. Afgelopen week werd trainer Marco van Rijn ontslagen.

Smitshoek trainer Edwin de Koning kreeg onverwacht nog ziekmeldingen van Damian van den Oever en Noah de Neijs en moest dus flink puzzelen met de opstelling. Centraal achterin stonden Ryan van Dijk en Tom Brugman, Emillio Samsey werd linksback. Aanvoerder Joey Kleijn zakte een linie terug naar het middenveld en Daniel Esajas begon als centrumspits.

In het begin heeft Smitshoek de bal, Spijkenisse laat zich wat inzakken om dan fel druk te zetten als Smitshoek over de middenlijn komt. Smitshoek zoekt geduldig naar de openingen. Die komen meestal vanaf de rechterflank als Elson Rosario Almeida opkomt en de bal een paar keer gevaarlijk kan voorgeven. Zo ook in de 9e min als Sean Verburg, helemaal vrij bij de tweede paal kan inkoppen. Met een stuit en veel effect krult de bal zo de kruising in voor de 0-1.

Er verandert dan nog niet veel in het spelbeeld, tot halverwege de eerste helft. Na een mislukte aanval van Smitshoek staat het middenveld even niet goed en kan Spijkenisse zomaar box to box oversteken, wat volgt is een hard schot op de kruising, hier komt Smitshoek goed weg. Spijkenisse vecht zich terug in de wedstrijd en heeft tot aan de rust meer dreiging dan Smitshoek.

In de tweede helft komt de regen echt met bakken naar beneden en dit is van invloed op het spel. Smitshoek gaat er voetballend beter mee om en wordt weer gevaarlijker. Eerst is het Joey Kleijn met een schot dat nog tot corner wordt verwerkt. Daarna weer een aanval over rechts via Elson, Esajas komt richting de eerste paal om de voorzet met een snelle voetbeweging diagonaal bij de tweede paal in het net te schuiven voor de 0-2.

Spijkenisse blijft het wel proberen, maar de ploeg komt niet tot scoren, het zit ze ook niet mee en het verzet ebt langzaam weg. Mede door de weersomstandigheden ontstaat er steeds meer ruimte en het Smitshoek middenveld met Perry van Eijken en Hermon Tekleab neemt de controle over de wedstrijd.

In de laatste twintig minuten kansen voor Smitshoek, Ray Kroon wordt diep gestuurd maar kan helaas in de een-op-een met de keeper niet verzilveren. Even later een goede actie in de zestien van de ingevallen Nino Urban, met oog voor de vrijstaande Kleijn die hard de 0-3 binnen knalt. In de slotfase mogen Jibbe van Kammen en Tim de Jong nog hun officiële debuut maken in Smitshoek 1.

Door deze verdiende overwinning stijgt Smitshoek weer wat op de ranglijst. Volgende week komt ARC op bezoek, dat lijkt volgens de statistieken van dit seizoen een gelijkwaardige tegenstander en het belooft dus weer een spannende pot te worden.

Smitshoek:
    Michael Fabrie – Elson Rosario Almeida - Tom Brugman – Ryan van Dijk – Emillio Samsey (87. Tim de Jong) – Hermon Tekleab – Joey Kleijn – Perry van Eijken – Sean Verburg (63. Nino Urban) – Daniel Esajas (87. Jibbe van Kammen) – Ray Kroon (75. Guyon Fernandez)

• foto's: John van Neuren