• Smitshoek vergeet zich te belonen tegen Poortugaal

• Smitshoek en Poortugaal hebben afgelopen zaterdag de punten gedeeld. Vlak voor rust bracht Smally Lake de gasten op een 0-1 voorsprong. Na de rust was het Sean Verburg die zijn voormalige werkgever pijn deed en de stand op 1-1 bracht. Smitshoek kreeg de kansen, maar verzuimde de wedstrijd naar zich toe te trekken en stapte dus met slechts een punt van het veld.

Na de offday van vorige week tegen SC Feyenoord is er voor Smitshoek alles aan gelegen om de aansluiting met de bovenkant van de middenmoot te houden. Drie punten zijn benodigd en met veel bekende gezichten aan weerszijde is het de thuisclub die direct het initiatief neemt. Binnen de eerste tien minuten kopt Samsey de bal uit een hoekschop naast en schieten zowel Kleijn als Esajas gevaarlijk richting doel. Aan de andere kant is het, Smitshoeker in Poortugaalse dienst, Jordi Dekker die over kopt. Smitshoek draait de duimschroeven flink aan en na nieuwe schoten van Bruins en Kleijn is het Esajas die wordt gevloerd in de zestienmeter en een strafschop krijgt toegewezen. Esajas gaat zelf achter de bal staan, maar doelman Morssink kiest de goede hoek en zo wordt de strafschop gekeerd. Poortugaal zet in figuurlijke zin de tanden in de oranjezwarten en probeert door kleine overtredingen het tempo uit het Smitshoekse spel te halen. Helaas blijkt de vloek over het missen van kansen opnieuw te kloppen als Smally Lake in minuut 42 vanaf links versnelt, twee verdedigers het nakijken geeft en ook Fabrie kansloos laat, 0-1. Vlak voor rust duikt Smally Lake na een razendsnelle omschakeling opnieuw op voor Michael Fabrie, maar gelukkig wint Fabrie dit onderonsje en gaat Smitshoek met een minimale achterstand aan de thee.
    Logischerwijs gaat de ploeg van De Koning in de tweede helft op zoek naar de gelijkmaker en hier moet het tien minuten op wachten; Bruins passeert op links, geeft een mooie voorzet naar de tweede paal op Rosario Almeida en hij heeft oog voor Verburg die de bal hard diagonaal in het doel schiet, 1-1. Poortugaal wankelt en schoten uit de tweede lijn van Tekleab en opnieuw Verburg vliegen over. Nino Urban en Guyon Fernandez worden van stal gehaald en vervangen de moegestreden Sean Verburg en Daniël Esajas. Vlak na zijn invalbeurt wordt Urban op rechts weggestuurd, maar zijn schot gaat hard voorlangs het doel. Een minuut later duikt Fernandez op voor doelman Morssink, maar de doelman krijgt nog net een hand tegen de bal. Een paar minuten later is het Emilio Samsey die uit een hoekschop rakelings naast kopt. Poortugaal gokt de gehele wedstrijd al op de snelheid van Lake en het is aan Michael Fabrie te danken dat Smitshoek niet op achterstand komt als hij zowel een schot van Lake als Dekker weet te keren. In de blessuretijd wordt Fernandez na een geweldige pass opnieuw voor Morssink gezet. Hij schuift hem met links onder de keeper door, is al onderweg naar de hoekvlag om de winst te vieren, maar de bal kaatst via de binnenkant van de paal uit het doel en zo blijft de stand gelijk. Minuten later fluit scheidsrechter Van der Werff af en is de conclusie dat het veldspel van Smitshoek een stuk beter was dan vorige week, maar dat het toch echt met een overwinning van het veld had moeten stappen.

Opstelling:
    Michael Fabrie, Elson Rosario Almeida, Tom Brugman, Emilio Samsey, Damian v/d Oever; Perry van Eijken, Luigi Bruins, Hermon Tekleab, Sean Verburg (70. Nino Urban), Daniël Esajas (70. Guyon Fernandez), Joey Kleijn.

• foto's: John van Neuren