• Smitshoek verliest op eigen toernooi van Heerjansdam

• Smitshoek trad, zoals gebruikelijk, de eerste wedstrijd van het Van Donge & De Roo Toernooi aan tegen buurman Heerjansdam. De laatste jaren zijn dit altijd spraakmakende duels met veel strijd en doelpunten. Aan weerszijde veel bekenden, dus wellicht speelt dit een grote rol. Voor Smitshoek bood het in ieder geval de mogelijkheid om op zoek te gaan naar de eerste overwinning van de voorbereiding. Al wordt het belang daarvan in een voorbereiding vaak gerelativeerd, zal de groep een overwinning zeker omarmen.

In ieder geval zullen de mannen de bevestiging willen zien dat er stappen gemaakt worden gemaakt. In een op-en-neergaande eerste helft probeerde de thuisclub het initiatief te pakken. Sean Verburg, in de spits geposteerd, moest een aantal keren gevloerd worden om een kansrijke situatie voor het Heerjansdamse doel te voorkomen. Uit één van deze vrije trappen van Jordey van Dam was voormalig Smitshoek-doelman Oscar Roos kansloos, maar helaas voor Smitshoek ging de bal op de kruising. Waar Smitshoek het spel probeerde te dicteren, was het Heerjansdam dat het meest dreigend was. Zo vond Heerjansdam-spits Ronald Ouwens de voeten van Stef Doedée en moest de verdediging enkele malen ingrijpen. Vlak voor de rust ging het helemaal mis voor Smitshoek. Een pass in de achterhoede werd onderschept, waarna Luc Delmee gevloerd werd in de zestienmeter. De oud-Smitshoeker ging zelf achter de bal staan en bracht vanaf de stip Heerjansdam op een 0-1 voorsprong.

In de tweede helft ging een getergd Smitshoek op zoek naar de gelijkmaker, maar grote kansen bleven uit. De wil was er zeker, maar de organisatie van de Dammers was ondoorgrondelijk. Een ijverige Yassine Belghar leverde een aantal voorzetten af, waarbij Joey Kleijn en Juriën Reineta vanuit een lastige positie overschoten. Waar Smitshoek moeite had om tot kansen te komen, waren de gasten levensgevaarlijk in de omschakeling. In een zo’n moment werd door de groene formatie direct de diepte gezocht en was het spits Ronald Ouwens die de bal over Stef Doedée stifte, 0-2. Uiteindelijk werd het zelfs nog 0-3 nadat een nieuwe counter uitstekend werd uitgespeeld en afgerond door Justin v/d Berg. Dit bepaalde de uiteindelijke eindstand wat tot zichtbaar teleurgestelde gezichten leiden aan de kant van Smitshoek.

Aanstaande zaterdag treft Smitshoek competitiegenoot SC Feyenoord om 15:00 uur. Om 12:30 uur trappen Heerjansdam en Voorschoten’97 af.

Opstelling: Stef Doedée, Darlison Geradus, Leroy Resodihardjo (75. Michel Louwerens), Damian v/d Oever, Haibe Abdi (45. Yassine Belghar); Jochem v/d Biggelaar, Jordey van Dam (60. Gilberto da Silva), Joey Kleijn, Juriën Reineta, Sean Verburg (45. Guyon Fernandez), Noah de Neijs (45. Ray Kroon).