• Smitshoek verliest opnieuw thuiswedstrijd

• Er rust een vloek op het hoofdveld van Smitshoek, want het lukt de thuisclub niet meer om te winnen op eigen veld. Waar de ploeg van Edwin de Koning op basis van de uitwedstrijden bijna kampioen is, lukt het dus niet meer om de punten thuis te houden. Ook was dat tegen FC ’s-Gravenzande het geval. In de eerste helft kwam FC s-Gravenzande op voorsprong door Patrick Triep. Na rust bracht Frank Broos de Westlanders op 0-2. Joey Kleijn deed nog wat terug voor Smitshoek, maar een gelijkmaker zat er niet meer in.

Met een dunne bank met enkele jeugdspelers trad Smitshoek aan tegen voormalig trainer Richard Middelkoop en FC ’s-Gravenzande. Een duel des keizers baardt aangezien beide ploegen uit gevoetbald zijn, maar dit soort open wedstrijden kunnen vaak ook het nodige vertier bieden. Smitshoek komt vlammend uit de kleedkamer als Bruins en Kleijn twee keer samen combineren, maar één keer kan Jurrian Jouvenaar keren en een nieuwe inzet vliegt helaas over. Als een waarschuwingspoging van Twan van Meerten nog voorlangs gaat, is het na zeventien minuten wel raak: een voorzet op Van Meerten wordt vervolgens klaargelegd voor Triep die de Westlanders op voorsprong zet, 0-1. Vlak daarna moet Sean Verburg noodgedwongen gewisseld worden. Zijn vervanger is debutant Lesley Ashu, die hiermee een feestweek beleeft met een kampioenschap van de O19-1, een finaleplek in de Abel Cup en dus een debuut in het eerste elftal. De wedstrijd is gedurende de eerste helft redelijk in balans, zowel qua balbezit als in mogelijkheden. Zo kopt Frank Broos namens de gasten nog twee keer op doel en is het aan de andere kant een schot van Smitshoekse aanvoerder Joey Kleijn die gered wordt door de Westlandse goalie.

Na rust zit er meer dynamiek in het aanvalsspel van de thuisclub en moet FC s-Gravenzande in de achteruit. Schoten van Kleijn en Rosario Almeida vliegen over het doel van Jouvenaar. Na zestig minuten is het Ashu die aan een dribbel begint van vijftig meter en vervolgens een hoekschop verdient die door Rosario Almeida op de lat wordt gekopt. Twintig minuten voor tijd wordt Frank Broos in een counter gelanceerd en schuift hij de bal eenvoudig door de benen van Michael Fabrie, 0-2. Smitshoek zet aan en na een prachtige aanval is het de voorzet van Elson Rosario Almeida die bij de eerste paal wordt binnengetikt door Joey Kleijn, 1-2. De mannen van Edwin de Koning proberen het wel, maar een echte kans zit er niet meer in. Het is dat Fabrie nog een schot van ’s-Gravenzande spits Yuri Westerhoff weet te keren wat in de slotfase de grootste scoringskans is. Na een paar minuten blessuretijd fluit de prima leidsman Tulen af en verliest Smitshoek, ondanks dat de wedstrijd gelijk op ging, opnieuw een thuiswedstrijd.

Volgende week mag Smitshoek nog een keer aantreden tegen het al gedegradeerde Achilles’29. De uitwedstrijd in Groesbeek vormt het einde van het seizoen, waarin de nodige spelers hun vleugels uit zullen slaan. De Smitshoek supporters werden door middel van een spandoek van de selectie nog bedankt voor hun support in het afgelopen seizoen. Ongetwijfeld zal Smitshoek in de laatste uitwedstrijd met de punten aan de haal gaan, maar laten we hopen dat de ‘vloek van Smitshoek’ volgend seizoen verdwenen is van het eigen sportpark.

Opstelling:
    Michael Fabrie, Elson Rosario Almeida, Jochem v/d Biggelaar, Emilio Samsey, Damian v/d Oever; Noah de Neijs (45. Perry van Eijken), Perry van Eijken, Luigi Bruins; Nino Urban, Joey Kleijn, Sean Verburg (17. Lesley Ashu).

• Foto's: John van Neuren