• Smitshoek weet thuis weer wat winnen is

• Smitshoek weet na zeven thuiswedstrijden weer wat winnen is. Trainer Edwin de Koning gaf het woensdag op de presentatieavond al aan dat de ploeg in het vorige seizoen kampioen was van de uitduels, maar thuis bij de degradatiekandidaten hoorde. Tegen Poortugaal stapte de thuisclub verdient met de drie punten van het veld en werden de aanwezige toeschouwers getrakteerd op vijf doelpunten.
    Smitshoek trekt na het fluitsignaal van scheidsrechter Ebink het initiatief naar zich toe zonder gevaarlijk te worden. Poortugaal speelt met de straaljagers Lake en Rosina voorin en de eerstgenoemde schiet vanuit de omschakeling twee maal op doel, maar Michael Termijn kan deze inzetten naast kijken. Het eerste wapenfeit van de thuisclub is direct raak. Elson Rosario Almeida stoomt op over de rechterflank en levert een voorzet af voor de voeten van Ryan Koolwijk die vanaf randje zestien hard raak schiet, 1-0. Lang kan Smitshoek niet van de voorsprong genieten. Vanuit een klutssituatie komt de bal voor de voeten van Max Stofkooper en de linksback van de gasten poeiert de bal hard in de kruising, 1-1. De supporters uit Poortugaal zijn amper uitgefeest als ze aan de andere kant Emilio Samsey boven alles en iedereen uit zien springen na een hoekschop van Ryan Koolwijk en hard tegendraads inkopt, 2-1. Vlak voor de rust mag Luigi Bruins nog een keertje aanleggen, maar een zeker lijkend doelpunt wordt op het laatste moment nog van richting veranderd door een Poortugaals been.
    Na de rust probeert Poortugaal het initiatief te nemen, maar gevaarlijk worden ze niet. Smitshoek plooit terug en gokt op een omschakeling. Een goede aanval leidt tot een vrije trap naast de zestienmeter van Poortugaal. Luigi Bruins gaat achter de bal staan, draait hem in en ziet de bal verkeerd getaxeerd worden door een verdediger van de gasten, 3-1. Zes minuten later lijkt Smitshoek de wedstrijd te beslissen als Ryan Koolwijk de bal lepelt richting de tweede paal waar Nino Urban de bal inkopt, maar de assistent-scheidsrechter steekt zijn vlag omhoog. Een vrije trap van Koolwijk levert een grote schietkans op voor Jochem van den Biggelaar, maar hij krijgt de bal verkeerd op zijn linker en volleert naast. In de slotfase wordt de thuisclub onnodig achteruit gedrongen, waarbij een verdwaalde voorzet voor de voeten valt van Jeffrey Duijnstee. Hij weet hier wel raad mee en schiet de 3-2 binnen, maar verder komt de thuisclub niet meer in de problemen.
    Volgende week gaat Smitshoek op bezoek bij kampioenskandidaat ARC. De huidige nummer twee wist zeven punten te verzamelen uit drie wedstrijden. Op een nieuw kunstgrasveld in Alphen a/d Rijn mag Smitshoek zijn status als kampioen der uitduels opnieuw gaan waarmaken.
    Opstelling:
    Michael Termijn, Elson Rosario Almeida, Peter Verhoeve, Jochem v/d Biggelaar, Lorenzo Braaf; Emilio Samsey, Ryan Koolwijk (79. Damian v/d Oever), Danilo Alkema; Nino Urban (85. Bobby Vos), Luc Delmee (79. Jelmer van Leeuwen), Luigi Bruins.

• Foto's: John van Neuren