• Verdienstelijk gelijkspel voor Smitshoek tegen SC Feyenoord

• De tweede en laatste speeldag van het Van Donge & De Roo Toernooi stond in het teken van de wedstrijd tegen competitiegenoot SC Feyenoord. De Rotterdammers, getraind door voormalig Smitshoek-trainer Raymond Frehe, willen dit seizoen een nieuwe kans wagen voor promotie naar de 3e divisie. De laatste ontmoeting tussen de teams eindigde in een monsternederlaag voor de thuisclub, dus dat dit een serieuze kluif zou worden, was iedereen wel duidelijk.

De wedstrijd startte zoals iedereen wel kon verwachten: Feyenoord pakte direct het initiatief en greep Smitshoek direct bij de strot. Hier hadden de mannen van Edwin de Koning moeite mee, waardoor er vooral op de Smitshoekse helft werd gevoetbald. Dit Rotterdamse overwicht werd snel beloond nadat de opgekomen Matthew Jones een prachtig hakje van Jeffrey Duynstee in tweede instantie achter Ruben Roodnat schoot, 0-1. Er kan gezegd worden dat Smitshoek tot aan de drinkpauze weinig in de melk te brokkelen had. De drinkpauze kwam de thuisclub echter goed uit, want hierna rechtte Smitshoek haar rug. Het meldde zich brutaal op de helft van de Rotterdammers en ondanks dat een aantal voorzetten vanaf de linkerkant geen ploeggenoot vonden, kwam er meer dynamiek en dreiging van de oranje formatie. Tot aan de rust werd er niet meer gescoord, maar het was in ieder geval een kwart waarin Smitshoek goed mee kon komen met SC Feyenoord.

In de tweede helft werd er weer nodig gewisseld en hadden de gasten een licht overwicht, maar ten opzichte van de eerste helft was Smitshoek in de omschakeling stukken gevaarlijker. Er was duidelijk te zien dat het team stappen aan het maken is onder leiding van de nieuwe staf. Met veel snelheid en diepte aan de flanken kreeg de ploeg van Raymond Frehe het lastiger en moest uiteindelijk toch capituleren. In een schitterende aanval werd Juriën Reineta aan de rechterkant gelanceerd door Darlison Gerardus, waarna hij een panklare voorzet afleverde op het voorhoofd van de van Heinenoord overgekomen Jordey van Dam, 1-1. Dit leverde duidelijk vertrouwen op bij de thuisclub, waarna schoten van Reineta en Nooitmeer helaas gesmoord werden door de Rotterdamse defensie. Aan de andere kant was het Feyenoord-rechtsbuiten Adil Akanioui die Vincent Verbond een keer te snel af was, maar zijn inzet in de korte hoek werd gestopt door Ruben Roodnat. Zo eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel, waarbij Smitshoek zeker de ploeg zal zijn die hier het meeste vertrouwen uit zal halen.

Aanstaande dinsdag vervolgen de mannen van Edwin de Koning hun oefencampagne thuis tegen 1e klasser RVVH. Dit duel zal om 20:00 uur aanvangen. Aanstaande zaterdag reizen zowel 1 als 2 af naar Veenendaal voor een oefenwedstrijd tegen de plaatselijke Merino’s. Aftrap van deze wedstrijd zal zijn om 14:30 uur.

Opstelling: Ruben Roodnat, Gilberto da Silva, Leroy Resodihardjo, Thijs Oomsen (60. Darlison Geradus), Yassine Belghar; Jochem v/d Biggelaar, Damian v/d Oever (60. Noah de Neijs), Jordey van Dam; Juriën Reineta, Joey Kleijn (45. Brandon Nooitmeer), Ray Kroon (45. Vincent Verbond).

• foto's: John van Neuren