• VV Smitshoek geselecteerd voor deelname aan KNVB ontwikkelingsprogramma meiden- en vrouwenvoetbal

• Het vrouwenvoetbal bij VV Smitshoek kent een lange historie. In 1972 werd het eerste dameselftal opgericht. Nu, ruim 50 jaar later, spelen er ruim 120 vrouwelijke leden in verschillende meiden- en jongensteams en in het vrouwenelftal. De aankomende jaren is het de ambitie van de club om het vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen naar een hoger niveau in alle opzichten, met goed georganiseerd recreatief én prestatief voetbal.

Een mooie en haalbare ambitie, waarop het spreekwoord ‘makkelijker gezegd dan gedaan’ helaas wel van toepassing is. Zo blijkt het een uitdaging om sommige meiden voor langere tijd aan de club te binden, bijvoorbeeld omdat er elders op hoger niveau gevoetbald en getraind wordt. Ook zien wij de doorstroom vanuit de junioren naar senioren haperen door stoppende en vertrekkende leden.

Tijd dus om hier verandering in te brengen! Onze afdeling heeft veel potentie, zowel qua speelsters als begeleiding. Ook begint het meiden- en vrouwenvoetbal meer te leven binnen de club: er is veel interesse en bereidwilligheid om te helpen en te sponsoren. Ook op bestuurlijk niveau wordt er tijd en energie in deze ambitie gestoken; zo is er recent een technisch coördinator aangesteld (Ilke ter Horst, voormalig trainer en coördinator meiden- en vrouwen).

Om dit traject een boost te geven en gestructureerd te doorlopen heeft VV Smitshoek gesolliciteerd voor deelname aan het nieuwe ontwikkelingsprogramma meiden- en vrouwenvoetbal van de KNVB. Recent vond het intakegesprek plaats, waarin we meer informatie kregen over het programma en onze ambitie hebben toegelicht. De uitkomst was positief: we mogen deelnemen!

Het programma sluit aan bij waar wij ons als afdeling en vereniging op willen richten:

• De positionering van het vrouwenvoetbal binnen de club
    • Een verenigingsorganisatie die ook is afgestemd op vrouwenvoetbal
    • De kwaliteit van het meiden- en vrouwenvoetbal
    Het traject is er op gericht om zicht te krijgen op de huidige stand van zaken, de gewenste situatie en hoe deze te realiseren valt. Hierbij leveren de eigen leden en betrokkenen de belangrijkste input en dienen de clubidentiteit en –filosofie als uitgangspunt. In enkele sessies met de KNVB zullen we in kaart brengen waar we staan als afdeling (en binnen de club) en waar onze verbeterpunten en prioriteiten liggen. Op basis hiervan gaan we een stappenplan opstellen om onze doelen op gestructureerde wijze haalbaar te maken. De totale duur van het ontwikkelingsprogramma hangt af van de verenigingssituatie, maar het gemiddelde is 3 à 4 maanden. Het belooft een inspirerend en leuk traject te worden!

Vanuit de vereniging zijn Jelte van Kammen en Marinthe Brouwer (speelster Vrouwen 1) de programmaleiders. De overige commissieleden zijn Paul Nootenboom (bestuurslid jeugdzaken),  Ilke ter Horst, Hans de Kievit en Maggie Rutten (coördinatoren meiden- en vrouwen), Remco Verzijl (teammanager MO 15-1 en toernooi coördinator meiden- en vrouwen) en Hanneke Smit (ouder). Ook worden er diverse speelsters en betrokkenen gevraagd om te participeren aan de verschillende bijeenkomsten tijdens dit project.

Wil jij ook meedenken of een bijdrage leveren? Neem dan contact op met ons, want samen bereiken we meer!

Contact opnemen kan via: j.vankammen@harvesthouse.nl / 06-50214656