• WILSKRACHT & VERNUFT NOG STEEDS TE KOOP

• De paperback Wilskracht & Vernuft, in juni jl. uitgebracht ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van vv Smitshoek, is nog steeds te koop. In het boek wordt in 9 verhalen een beeld geschetst van de 60-jarige geschiedenis van vv Smitshoek. Het vlot leesbare boek is herkenbaar voor elke voetballiefhebber en beslist een 'musthave' voor elke Smitshoeker en alle oud-spelers.

Wilskracht & Vernuft geeft een beeld van het ontstaan en de groei van de voetbalclub Smitshoek. In het boek zijn negen afzonderlijk te lezen verhalen opgenomen. Initiator Gert-Jan Bravenboer gaat in het eerste hoofdstuk 'Boegbeeld' in op het leven van oprichter en ere-voorzitter Joop Nootenboom en zijn inzet voor de club. Vervolgens geeft het artikel 'Buurtschap' van de hand van Ronald Hogeweg een inkijkje in de geschiedenis van de buurtschap Smitshoek. Jos Vis tekent voor de hoofdstukken 'Het voetbal van toen' en 'Door de ogen van'. Hierin gaat Jos op geheel eigen wijze in op herinneringen aan het voetbal uit de beginjaren en heeft Jos diverse Smitshoekers gevraagd hun ervaringen en emoties met hun club te delen. Ook oud-secretaris Bart Bravenboer heeft twee hoofdstukken voor zijn rekening genomen, 'Van boerenclubje tot hoofdklasser' en 'Historie op een rij'. In het eerstgenoemde artikel gaat Bart in op de sportieve hoogtepunten van het keurkorps en komen een aantal prominente oud-spelers aan het woord. De historie van de verenging is samengevat in het andere hoofdstuk. Richard van der Linden gaat in zijn bijdrage 'Meer dan voetbal' onder meer in op de sociale functie die de club heeft vervuld. In het hoofdstuk 'Mannen met de hamer' blikt Margriet de Zoete samen met de voorzitters teug op hun periode als voorman van het bestuur. Tot slot laat oud-voorzitter Martin Roos in het hoofdstuk 'Groei' Smitshoekers aan het woord die terugblikken op de explosieve groei van de vereniging vanaf 2000.

Het boek is voor een bedrag van € 9,95 bij de volgende boekhandels te koop: The Read Shop, Middenbaan 82, Barendrecht; Bruna, Van Beuningenhaven 35, Barendrecht; Cigo, Hof van Portland 10, Portland/Rhoon.

Wie had ooit gedacht dat Wilskracht & Vernuft in de boekwinkel naast Nuri, Kieft en Cruijff zou liggen?

Ook is het mogelijk een exemplaar te bestellen via het e-mailadres wilskrachtenvernuftvvsmitshoek@ziggo.nl. In dit geval bedraagt de prijs inclusief verzendkosten € 13,95.